Account
About People Forums Blogs Photos Videos Groups Events Chat News
  •  
 
 
 
Regntøj fra museerne i Danmark
Quote15.09.2016 21:241 people like thisLike
 

Slots- og Kulturstyrelsen har oprettet en hjemmeside, hvori der findes tusindvis af billeder af indsamlede produkter, som stammer fra hele landet.

 

Jeg søgte tilfældigvis på regnfrakker og fandt ikke mindre end nogle små, interessante skatte. Dusinvis af brugte, nye, men i mange tilfælde flotte regntøjsprodukter fra en svunden tid. Nu er jeg jo over 50 år, så jeg er efterhånden mere og mere nostalgiker i regntøjs-øjemed. Derfor finder jeg det meget interessant at se, hvad andre har fundet og glædes over, at genstandene stadig bevares for eftertiden.

 

Fortidens regntøj var noget specielt, uanset om det kom fra Norge, Finland, Sverige eller Danmark. Særlige kendetegn ved alt regntøj var der og det er da en fornøjelse for sådanne nogle som mig at kunne genkende regntøj fra den tid, hvor man var yngre. Enten duften, snittet eller bare farven har altid været spændende for mig at stifte bekendtskab med.

 

Men ta' selv et kig på det, som stammer fra dengang.

 

https://www.kulturarv.dk/mussam/search/AdvancedSearch.action?searchGenstand=&__fsk=1283447480

 

Der er mange flotte genstande. Især må jeg nævne et sort gummiregnslag, som posten brugte i Jylland, som også er afbilledet. Det kribler næsten i fingrene på mig at kunne føle dette prægtige stykke regnbeklædning. Det er selvfølgelig min smag, og lur mig, om du ikke også finder noget, som du kan li'. Der er adskillige Fionette-regnfrakker fra etaten, fine dameregnfrakker og flotte sydvest-hatte fra fiskeriet, dengang man bruge Imak regntøj.

 

Du kan også søge/finde waders, regnbukser og andet i regntøj, så der er en god rum tid til den, som vil kigge museerne efter i kortene. Og må vi så håbe på, at den slags bliver udstillet på et tidspunkt, så vi kan få regntøjet fra en svunden tid frem i lyset - til glæde og alle os her på regnfrakker.dk

 

Hilsen

 

 

 

 

Nostalgikeren

 

Quote16.09.2016 08:150 people like thisLike
 

Linket virkede desværre ikke efter hensigten, så man skal selv indtaste søgeordene. Den er lidt tricky, men det virker altså fint nok herefter. Man skal nok bare lige bruge 2 minutter på at "optimere" søgningen...

Quote19.09.2016 01:160 people like thisLike
 

Jeg har ikke lige kunne finde hoved og hale i den måde man skal søge på og hvids man skriver Regntøj så kommer der kun et resultat op :(.

Quote19.09.2016 08:130 people like thisLike
 

det er tydeligt en hjemmeside, som er "statsproduceret" eller "statsspecificeret". På mange måder elendig. Du har ret, men prøv at indsætte ordet "regnfrakke" i stedet. Der er guld for enden af regnbuen...*S*

Quote19.09.2016 08:190 people like thisLike
 

Gør følgende:

 

Gå ind under "søg"

Derefter "genstande"

Indtast "regnfrakke"

 

Enter...

Quote19.09.2016 21:220 people like thisLike
 

Ok ja det gav noget merer :) 5 sider med regnfrakker :D.

Quote22.09.2016 00:470 people like thisLike
 

Tak for linket, der er mange fine regnfrakker. Måske skulle vi lave en udstilling med gamle regnfrakker selv?

Quote22.09.2016 12:250 people like thisLike
 

Hmm, god idé, måske i samarbejde med en museum, som alligevel skal afholde udstilling om beklædning...?

 

Jeg tror desværre, at vores "loge" er for lille til at tiltrække interesserede, isoleret set. Når man ser på de gange, vi har afholdt loppemarked, så har det været en skuffelse med deltagerantal...

Copyright © 2024 Regnfrakker.dk